Ansökan om försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd - nyansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du som är folkbokförd i Aneby Kommun göra en digital nyansökan om ekonomiskt bistånd. 
 
OBS! Har du redan ett pågående ärende ska du istället göra din digitala ansökan via följande e-tjänst (länk). Har du frågor eller saknar e-legitimation, eller av andra skäl inte kan ansöka digitalt, kontakta enhet ekonomiskt bistånd på telefonnummer 0380 - 46 100 (telefontid 8:30 – 9:30, måndag, tisdag, torsdag, fredag).
 
Dina rättigheter och skyldigheter
För att ha rätt till ekonomiskt bistånd måste du göra vad du kan för att bidra till din försörjning. Har du egna inkomster och tillgångar ska du i första hand använda dem innan rätten till ekonomiskt bistånd utgår. Läs mer om allmänna regler för att få ekonomiskt bistånd.
 

Ansökan via e-tjänsten
Du loggar in och signerar din ansökan med e-legitimation, till exempel Mobilt BankID. Är ni två som ansöker så ska båda signera ansökan med e-legitimation.

 

Innan du påbörjar ansökan:
Då du gör ansökan digitalt så ska du bifoga underlag som styrker dina uppgifter. Om det finns en medsökande i ansökan ska ni båda lämna handlingar. 
  • BankID, i mobilen eller datorn.
  • De tre senaste lönespecifikationerna.
  • Ekonomisk översikt som listar samtliga bankkonton.
  • Kontoutdrag för samtliga bankkonton för de tre senaste månaderna.
  • Aktuellt hyreskontrakt samt hyresfaktura.
  • Underlag för de utgifter du söker bistånd till.
  • Senaste kontrolluppgifterna eller senaste deklarationen från Skatteverket.
  • Vid arbetslöshet – redovisa din planering med arbetsförmedlingen samt lämna kopia aktivitetsrapporten.
  • Vid sjukdom – aktuellt sjukintyg eller medicinskt underlag.
  • Anställningsavtal om du har en anställning.
  • Om du tidigare har haft en anställning men blivit arbetslös ska du uppvisa arbetsgivarintyg.
  • Övrig information som du bedömer vara av vikt för din ansökan.

 

Bra att veta 
För att du ska kunna slutföra ansökan så behöver alla fält fyllas i. Det går bra att fotografera och bifoga dina handlingar med mobilkamera. För att din ansökan ska kunna behandlas är det viktigt att du har bifogat alla efterfrågande handlingar. När din ansökan är komplett och inskickad kommer din handläggare att återkomma till dig med beslut.

Frågor om e-tjänsten

Myndighetsenheten
myndighet@aneby.se
0380-46 100

Personuppgiftsansvarig

Kommunstyrelsen
ks@aneby.se

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa