Ansökan om fortsatt försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du som är folkbokförd i Aneby kommun, och som har ett pågående ärende hos teamet ekonomiskt bistånd, göra en digital ansökan om ekonomiskt bistånd.
Har du inget pågående ärende, eller om det var mer än tre månader sedan du senast ansökte om ekonomiskt bistånd, ska du istället kontakta Aneby Reception. Telefontid 08:30 - 09:30 måndag, tisdag, torsdag och fredag.  

Dina rättigheter och skyldigheter
För att ha rätt till ekonomiskt bistånd måste du göra vad du kan för att bidra till din försörjning. Har du egna inkomster och tillgångar ska du i första hand använda dem innan rätten till ekonomiskt bistånd utgår. Läs mer om dina rättigheter och skyldigheter.
 

Ansökan via e-tjänsten
Du loggar in och signerar din ansökan med e-legitimation, till exempel Mobilt BankID. Är ni två som ansöker så ska båda signera ansökan med e-legitimation.

 

Innan du påbörjar ansökan:
Då du gör ansökan digitalt så ska du bifoga underlag som styrker dina uppgifter.
  • BankID, i mobilen eller datorn.
  • Senaste inkomstspecifikation (lön, a-kassa, ersättningar från Försäkringskassan med mera) för samtliga i hushållet.
  • Hyresspecifikation och kvitto eller underlag på betald hyra för föregående månad. Om du har flyttat så ska du bifoga nytt hyreskontrakt.
  • Underlag för de utgifter du söker bistånd till.
  • Nya beslut som rör er ekonomi och som tidigare inte har lämnats in till din handläggare (till exempel nytt beslut om bostadsbidrag)
  • Slutskattebesked och deklaration.
  • Vid arbetslöshet – redovisa din planering med arbetsförmedlingen samt vilka arbeten du har sökt sedan föregående ansökan.
  • Vid sjukdom – aktuellt sjukintyg eller medicinskt underlag.
  • Vid nytt arbete - redovisa anställningsavtal.
  • Om du har blivit arbetslös ska du redovisa arbetsgivarintyg.

 

Bra att veta 
För att du ska kunna slutföra ansökan så behöver alla fält fyllas i. Det går bra att fotografera dina handlingar med mobilkamera och bifoga. För att din ansökan ska kunna behandlas är det viktigt att du har bifogat alla efterfrågande handlingar. När din ansökan är komplett och inskickad kommer din handläggare att återkomma till dig med beslut.

Frågor om e-tjänsten

Sociala avdelningen
myndighet@aneby.se

Personuppgiftsansvarig

Kommunstyrelsen i Aneby
ks@aneby.se

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa