Beställning av insatser enligt socialtjänstlagen vid tillfällig vistelse i Aneby kommun

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Information till kommuner som handlägger ärenden för personer som tillfälligt kommer vistas i Aneby kommun

Informationen syftar till att underlätta handläggningen och verkställigheten gällande de personer som tillfälligt vistas i Aneby kommun och som har behov av insatser från socialtjänsten.

Hemtjänst och trygghetslarm

• Beställning av hemtjänstinsatser och trygghetslarm vid tillfällig vistelse lämnas till biståndshandläggare via e- tjänst.

Biståndshandläggare nås per telefon: 0380-46100

Postadress: Socialtjänsten Myndighetsenheten Bistånd, Storgatan 48, Box 53, 578 22 Aneby

• Beställningen ska innehålla korrekt information, ange korrekt fakturaadress och referensnummer. Bifoga aktuell utredning och genomförandeplan samt vid behov egenvårdsintyg.

• Tänk på att beställningen måste grundas på en aktuell behovsbedömning. Som bosättningskommun är det viktigt att ni utreder det förväntade behovet och därmed tar hänsyn till det boende som personen har här i Aneby kommun. Vår erfarenhet är att hjälpbehovet ofta ser annorlunda ut i ett sommarboende vilket kan göra att hjälpbehovet i vissa fall blir större än i det ordinarie hemmet exempelvis om det finns trappor eller om duschutrymme är mindre än i den vanliga bostaden.

• Beställningen ska ha inkommit till Aneby kommun senast fyra veckor före ankomstdatum. Detta för att våra utförare ska få en möjlighet att planera verkställighet av insatser. Beställning som inte är komplett eller om bilagor saknas meddelas biståndshandläggare. Komplettering ska inkomma senast två veckor före ankomstdatum.

• Förlängning av vistelsetid görs som ovan beställning senast fyra veckor innan ny periods start.

• Avbeställning av planerad vistelse/ larm ska ske senast 7 dagar innan beställt ankomstdatum, annars faktureras angivet ersättningsbelopp 7 dagar från avbeställningens datum.

• Aneby kommun fakturerar bosättningskommunen efter vistelsens slut om inget annat överenskommes. Bosättningskommunens ersättningsbelopp gäller och ska anges i beställningen.

Hemsjukvård

• Kontakta enhetschefen för hemsjukvården 0380–46100 minst fyra veckor innan ankomstdatum till Aneby kommun. Ansökan tas emot och behandlas av hemsjukvården.

Information till kommuner som handlägger ärenden för personer som tillfälligt kommer vistas i Aneby kommun

 

Frågor om e-tjänsten

Sociala avdelningen
myndighet@aneby.se

Personuppgiftsansvarig

Kommunstyrelsen i Aneby
ks@aneby.se

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa