Grävtillstånd - ansökan
LÄS MER
För att få gräva och schakta i kommunens mark krävs att du har ett godkänt grävtillstånd.
I samband med ansökan av grävtillstånd tar du på dig följande ansvar:
- Ansvara för kontroll av lednings- och kabelanvisningar från övriga ledningsägare.
- Följa anvisningar för schaktningsarbeten i gata och park.
- Inneha godkänd TA-plan (trafikanordningsplan) enligt Aneby kommuns riktlinjer.
- Se till att godkänd utbildning finns vid arbete inom vägområde.
- Stå för kostnaden för återställning.
Ett beviljat grävtillstånd innebär inte att den som söker har rätt att lägga ner nya ledningar i kommunens mark. I botten behöver ett markavtal finnas som reglerar denna rättighet.
Allmänna villkor
- Schaktning skall om möjligt ske i gångbana, veck eller grönyta. Tryckning skall användas där så är möjligt.
- Grusöverbyggnad skall återställas med samma tjocklek och kvalitet som befintligt. Packning skall utföras enligt MARK AMA 83 C tabell C/5
- Grönyta skall justeras upp till befintlig marknivå och återställas som före schaktning.
- Vid förläggning av kabel/rör parallellt med befintliga kommunala va-ledningar skall ett avstånd av 2.0 meter hållas.
- Uppkomna kilar och längsgående remsor av gammal asfalt mellan schakt och asfaltskant eller äldre skarv får inte vara smalare än 1,0 m. Vid schackt i gångbara läggs full bredd.
- Entreprenören ansvarar för att befintliga ledningar/kablar inte skadas.
- Entreprenören ansvarar för att uppgrävningen sker på angiven plats och enligt tillståndet.
- Entreprenören ansvarar för uppgrävningen till och med sju dagar efter anmälan om färdigställande har inkommit till tekniska förvaltningen. Därefter övergår ansvaret på Aneby kommun. Debitering av återställningskostnader sker 2 gånger om år, enligt kommunens ramavtal med entreprenörer samt kommunens egna kostnader.
- AFS 1999:3 skall gälla vid arbetsutförandet (arbetsmiljö, avstängning med mera). Schakter som lämnas öppna under kvällar och helger skall kontrolleras av Bas P eller U.
- Kommunen förutsätter att sökande även inhämtar markägarens godkännande.
- Om inte villkoren i tillståndet följs så upphävs tillståndet med ekonomisk ersättning till kommunen enligt avtalad prislista.
- Beställning av återställningsarbeten gällande asfalt görs till lars.skeppas@aneby.se, telefon 0380-466 01.
- Entreprenören ansvarar för att göra ledningsanvisning i ledningskollen.